Projekt „Dlaczego my? Bo nasza szkoła uczy latać” zakończył się.
Realizowany w naszej szkole projekt, który nosił tytuł „Dlaczego my? Bo nasza szkoła uczy latać” zakończył się. Chcemy zatem podzielić się informacjami na temat tego, czym był i czego nas nauczył oraz jakie korzyści może dać uczniom uczestnictwo w projektach współfinansowanych przez Unię Europejską, a także, jakie są zalety programu i jakie rezultaty udało nam się wypracować podczas jego realizacji.
Celem projektu było podniesienie kompetencji społecznych, kulturowych, językowych i cyfrowych u 30 uczniów poprzez organizację zajęć w grupach międzynarodowych. Projekt skierowany był do uczniów klas VI – VIII Szkoły Podstawowej w Kazimierzu. Uczestnicy, podzieleni przez dwa tygodnie na dwie grupy, wykonywali zadania przewidziane w ramach programu – mobilność edukacyjna. Zrealizowano ją w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. Maksymalna kwota dofinansowania wynosiła 209 591,58 PLN i objęła dofinansowanie w proporcji 82,52% z budżetu środków europejskich i 17,48% środków z budżetu krajowego.
W ramach programu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” uczniowie mogą wyjeżdżać do innych krajów europejskich, by poznawać inną tradycje, kulturę i historię. Wyjazdy zagraniczne to sposobność nawiązywania znajomości z rówieśnikami z innego kraju i szansa na zawarcie wieloletniej przyjaźni. To także poznawanie odmiennej kultury, obyczajowości i kuchni. W czasie wyjazdów uczniowie zwiedzają miejsca znane im wcześniej z lekcji historii czy geografii.
W czasie naszego wyjazdu uczniowie doskonalili umiejętności językowe i informatyczne. Poznali nowe narzędzia i programy takie jak np.: Canva. Mieli również sposobność, by rozwijać kompetencje kluczowe takie jak: kreatywność, współpraca w grupie, czy zarządzanie czasem. Efektem wyjazdu jest kształtowanie pozytywnych postaw, zmierzenie się z własnymi stereotypami i uprzedzeniami.
Niewątpliwie kilkunastodniowy wyjazd ukształtował postawę otwartości, tolerancji i empatii. To doświadczenie międzykulturowości pozwoliło zbudować więzi i dać poczucie wspólnoty w ramach Unii Europejskiej.