Utworzenie ogródka dydaktycznego
przy Szkole Podstawowej
im. Marii Konopnickiej w Kazimierzu
dofinansowanie ze środków
Wojewódzkiego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi
Łączna wartość zadania – 48 tyś zł.
Dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi – 38 tyś zł.
Udział własny Gminy Lutomiersk – 10 tyś zł.
Utworzenie ogrodu dydaktycznego, który będzie wykorzystany w ciągu całego roku kalendarzowego. Wykorzystanie naturalnego ukształtowania terenu i znajdującego się w jego obrębie drzewostanu do utworzenia rabatek tematycznych. Dobór roślin umożliwiający wykorzystanie ich podczas lekcji.
Utworzenie miejsc do obserwacji ptaków – budki lęgowe. Utworzenie stanowisk do obserwacji zmian pogody – stacje meteorologiczne. Utworzenie miejsc do wypoczynku i zabawy na świeżym powietrzu. W ramach tego zadania zaprojektowano ogródek, wykonano system nawadniający i dokonano prac ziemno – ogrodniczych.
Utworzono rabatki z różnego rodzaju roślinnością. Rośliny ozdobne: rośliny chronione, rośliny leśnie, rośliny cieniolubne i światłolubne, krzewy ozdobne liściaste i iglaste. Rośliny użytkowe: krzewy owocowe, rośliny zbożowe, warzywa, zioła.
Wyznaczono dróżki z materiałów o różniej fakturze. Zakupiono ławki i stoliki do kącika wypoczynkowego. Ogród został wyposażony w kosze na śmieci, tablice dydaktyczne, tablice do oznaczenia rabatek, tablice informacyjne oraz karmniki i stacje meteorologiczne. Zakupiono sztalugi, książki, gry dydaktyczne i narzędzia ogrodnicze. W ogrodzie znajduje się miejsce do prowadzenia gier i piaskownica dla najmłodszych uczniów szkoły. Przy projektowaniu i wykonaniu ogrodu bezpłatną pomocą służyli rodzice uczniów. Przekazali nieodpłatnie kilkanaście krzewów i roślin cebulowych. Utworzenie ogródka dydaktycznego przy Szkole Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Kazimierzu przyczyni się do kształtowania pożądanych postaw proekologicznych, podejmowania decyzji, samodzielności oraz nawyku systematycznej pracy odpowiedzialności za jej efekty. Podczas zajęć praktycznych w ogródku dydaktycznym uczniowie będą doskonalić umiejętności rozpoznawania i pielęgnacji roślin ozdobnych i użytkowych. Zdobędą umiejętności praktyczne dotyczące posługiwania się narzędziami do badania stanów pogody. Nauczą się obserwacji i rozpoznawania ptaków. Zdobędą wiedzę na temat zagrożeń, jakie niesie cywilizacja dla środowiska naturalnego. Dowiedzą się, w jaki sposób podejmować działania na rzecz ochrony środowiska. Zajęcia w ogródku dydaktycznym umożliwią uczniom przebywanie na świeżym powietrzu podczas czterech pór roku.
Ogródek dydaktyczny będzie wykorzystywany w czasie zajęć z przedmiotów, przyrodniczych i zajęć edukacji wczesnoszkolnej. Będą się tutaj odbywać lekcje z innych przedmiotów. W ogrodzie będą organizowane klasowe i szkolne uroczystości. Stanie się miejscem wypoczynku dla rodziców uczniów, którzy przyjdą po zakończonych zajęciach po dzieci. Powstały ogródek sprawił, że teren wokół szkoły stał się ładny i ciekawy. Komponuje się z otaczającymi szkołę terenami zielonymi. Oprócz walorów estetycznych pełni rolę kształcącą i umożliwia wypoczynek.